Bidraget er publisert med ropert og har blitt hentet fram på Oslo (søndag 9. desember 2012). Les mer om roperten…

Ungt engasjement - hvordan bevare engasjement i rastløshetens tid?

Onsdag 6. februar 2013 kl. 08.15 til 15.00, AHO

delTA-konferansen den 6. februar 2013 vil gi deg og din virksomhet innsikt i hva engasjementet i rastløshetens tid består i. Hva som skal til for å holde på et ungt og utålmodig publikum over tid i dagens hyperaktive mediesamfunn. I et mediesamfunn hvor øyeblikket er i fokus. Finnes det fenomener i dag som greier å opprettholde oppmerksomhet over tid, utover øyeblikket, og hva kjennetegner de? Og, hva består egentlig dagens samfunnsengasjement blant unge i – i rastløshetens og øyeblikkets tidsalder?

Gå ikke glipp av foredragsholdere som Thomas Hylland Eriksen, Guro Ødegård, Kjetil Rolness, Håkon Wium Lie og Adelina Trolle Andersen! Sjekk programmet nedenfor . NB!! PÅMELDING HER.

Pris: kr: 290,- inkluderer enkel frokost og lunsj.
Studenter kr. 60,-
Det er begrenset med plasser!

Se tidligere delTA-konferanse fra 2012 om Slaktivismen eller Aktivisme.

BAKGRUNN

I 2001 skrev Thomas Hylland Eriksen boken “Øyeblikkets tyranni”, en bok som kanskje er mer aktuell enn noensinne. Øyeblikkets tyranni gav et bilde av en oppjaget kultur som er i ferd med “å bli sin egen verste fiende”. Den viktigste årsaken, skrev Eriksen, er at det blir mer av alt, at teknologien endrer oss, samfunnet og tiden.

delTA-konferansen stiller spørsmålet om det bare er blitt mer av alt, til det verre eller bedre. Men, kanskje enda viktigere – hvordan kan engasjement over tid overleve i en samtid hvor alt skal skje nå – i øyeblikket . I en samtid hvor tid og oppmerksomhet er blitt mangelvare. Samfunnsengasjement kan ta tid, lang tid, om det skal følges opp. Veien frem mot endring er ofte både tidkrevende og kronglete. Det snakkes om at NÅ-journalistikken står i veien for dybdejournalistikken. Står NÅ-engasjementet, med “likes” på Facebook, i veien for dybde-engasjementet?

Særlig unge mennesker lever i økende grad ett konstant sammenkoblet liv, drevet frem av en kontinuerlig medie- og kommunikasjonsstrøm av tekstmeldinger, bloggkommentarer, tweets, Snap-chats, “likes”, Facebookoppdateringer og Instagrambilder. De unge er blitt karakterisert som “multitasking-generasjonen” – de lytter til musikk, ser TV og chatter på Facebook, samtidig som de studerer. Sjeldent får en enkelt aktivitet deres fulle oppmerksomhet, og trendene for hva som er in eller ut er i kontinuerlig endring. Resultatet er at unge mennesker, i større grad enn tidligere, opplever økende tilgjengelighet. De erfarer en kamp om deres oppmerksomhet fra alle kanter, hvor skiftende interesserer og muligheter byttes ut til stadighet.

Are kids too wired for their own good?” spurte magasinet Times retorisk på førstesiden alt i 2006, før Snapchat, Twitter, Facebook og smart-telefoner. Hva nå?

De viktige spørsmålene er om de nye mediene og oppmerksomhetskampen fører til mer rastløshet som går på bekostning av engasjement, samfunnsengasjement, dybde, konsentrasjon og forpliktelser over tid? Hvordan påvirker egentlig teknologien opplevelsen av tiden og måten vi, og unge mennesker spesielt, lever i tiden på? Paradoksalt nok har nye medier gjort det enklere enn noensinne og nå mennesker, men det er kanskje vanskeligere enn noensinne å holde på engasjement og oppmerksomhet over lengre tid – tilgjengelighetsparadokset!

Konferansen arrangeres i regi av delTA-prosjektet . Prosjektet støttes av VERDIKT-programmet i Norges forskningsråd.

PROGRAM Trykk på tittelen på foredragene for PDF.

08:15-08:40: Enkel frokost, kaffe og registrering

08:45-09:00 Introduksjon ved Petter Bae Brandtzæg, prosjektkoordinator delTA, SINTEF: Rastløshet eller motløshet?

09:05-09:25: Innledende keynote ved Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi: Øyeblikkets tyranni i 2013 – en oppdatering.

09:40-10:00: Guro Ødegård forsker ved Institutt for samfunnsforskning. Ungt engasjement i et gammelt demokrati

10:05-10:20: Ola Gaute Aas Askheim, seniorrådgiver i Opinion Perduco og leder av delTA-prosjektet : Historien om avisenes ungdomsredaksjoner.

10:20-10:55: Kort kaffepause

10:55-11:10: Jørn Johansen, kommunikasjonssjef i Plan Norge : Kan Instagram være meningsbærende?

11:15-11:30: Anne Kari Jacobsen, Analysesjef i Amedia og medlem i delTA: Hvordan nå en nettkresen ungdomsgenerasjon?

11:35-11:50: Beate Aas, redaktør i Ung.no . Hvordan tenker det offentlige når de skal levere relevant innhold rettet mot ungdom – og hvordan greie dette over tid?

12:00-12:40: Lunsjpause med mat inkludert

12:40-12:55: Adelina Trolle Andersen satt som medlem i ungdommens maktutredning (NOU, 2011:20) og går nå i 2. klasse på medier og kommunikasjonslinjen ved Sandvika vgs. : Ungdommens engasjement sett fra de unge.

13:00-13:15: Anne-Line Kamøy er leder på Scene U på Kongsvinger og er daglig i møte med barn og unge, både digitalt og personlig :Forplikter digital kommunikasjon til deltagelse og handling i hverdagen?

13:20-13:40: Håkon Wium Lie web-pionér og teknologidirektør i Opera Software, samt aktiv i det norske Pirat partiet : Pirat partiet i Norge og Europa – det nye unge engasjementet.

13.45-14::05 Avsluttende keynote ved Kjetil Rolness, sosiolog og kommentator i Dagbladet, samt artisten Jens Pikenes i Penthouse Playboys :Vrikkende og engasjerende i 20 år – hvordan er det mulig?

14.05-14:30: Avslutning og diskusjon

Konferanse-hashtag: #delTA2013

KJØP AV BILLETT OG PÅMELDING HER!

Foredragsholderne (noen mangler, oppdateres snart)

Adelina Trolle Andersen, Beate Aas og Kjetil Rolness,

Thomas Hylland Eriksen, Jørn Johansen og Guro Ødegård,

Ola Gaute Aas Askheim, Petter Bae Brandtzæg og Anne-Line Kamøy.

¨
Anne Kari Jacobsen

Vist 5107 ganger. Følges av 1 person.

Kommentarer

Påmelding blir mulig fra og med 14. desember.

Påmelding er mulig nå, faktisk, følg lenken: http://de.amiando.com/delTA2013

Var du med?

Hvor skjer det?