delTA-konferanse 3. mai - aktivisme eller slaktivisme?

Aktivisme eller slaktivisme – unges samfunnsengasjement i sosiale medier!

Hva har skjedd med de unges samfunnsengasjement etter at vi fikk Facebook – hvordan engasjeres de, er de informerte, leser de avisa, hører de på radio?

Hendelser som Occupy Wall Street, 22. juli og den arabiske våren har bidratt til å gjøre de unges samfunnsengasjement i sosiale medier mer aktuelt enn noensinne – har vi fått en ny generasjon unge som tar sosialt ansvar, men hvordan og på hvilke måter? Eller ser vi bare en gryende form for slaktivisme, en “feel good” aktivisme, hvor engasjementet stopper opp etter å ha trykket “liker” (klikktivisme)?

Konferansen retter søkelyset på hva det “nye” samfunnsengasjementet i de nye kanalene innebærer, og hvordan det offentlige, aviser, samt organisasjoner og bedrifter med et samfunnsansvar kan fremme samfunnsengasjement til unge i nye omgivelser.

Konferansen arrangeres av forskningsprosjektet delTA som studerer de unges (15-25 år) samfunnsengasjement på nett.

Tid: Torsdag 3. mai, 2012, 08:00-12:30
Sted: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo – AHO- store auditorium.(Maridalsvn. 29)
Pris: Kr. 400/studenter gratis (inkluderer god frokost, hyggelig samvær og svært interessante foredrag)
Konferanse-hashtag: #delTA2012



NB! For å få tilgang til presentasjonene/foiler – trykk på tittelen/lenken til hvert enkelt foredrag


PROGRAM
08:00-08:30: God frokost, kaffe og registrering

08:30-08:45: Innledning Petter Bae Brandtzæg, prosjektkoordinator delTA, SINTEF: Aktivisme eller Slaktivisme?

08:45-09:10: Keynote Torry Pedersen, ansvarlig redaktør/adm.dir i VG: Unge avislesere i en ny medievirkelighet – hvordan få de unge til å lese avisa?

09:10-09:55: Prableen Kaur, AUF: Hvordan står det til med samfunnsdebatten blant unge?

09:55-10:10:Jørn Johansen, kommunikasjonssjef i Plan Norge og Anders Finslo, kommunikasjonsrådgiver i Plan Norge: Hva har rap, en surfer og motebloggere med bistand å gjøre? Innovative måter å engasjere unge på i nye medier.

10:10-10:40: Kaffepause

10:40-11:00: Lars Gillund, kommunikasjonssjef i Kongsvinger kommune: Kommune + sosiale medier + ungdom = sant. Erfaringer med å nå ungdom i sosiale medier

11:00-11:20: Ida Aalen, NetLife Research: Facebook-engasjementet – hva vet vi, hva er trendene?

11:20-11.40: Nareas Sae-Khow, NRK, radiodokumentarist i P3 Dokumentar: Hvordan engasjere unge på radio og nett?

11:40-11:55: Andrew Morrison, professor, AHO: What is center for design research – and how to design for young people?

11.55-12:15: Bente Kalsnes, kommunikasjonsrådgiver i Origo: Stop Kony-kampanjen – hva kan vi lære?

12.15-12-30: Avslutning og diskusjon – ungdomskommentariatet sier sin mening (også underveis)


FOREDRAGSHOLDERNEFOREDRAGENEUNGDOMSKOMMENTARIATET (teksten fortsetter under bildene)


Foredragsholderne

Torry Pedersen * * * * * * * * Prableen Kaur * * * * * * * Ida Aalen


Jørn Johansen * * * * Anders Finslo * * * * Andrew Morrison


Bente Kalsnes * * * * * * * * * * * * Nareas Sae-Khow * * * * * * *Lars Gillund


Ungdomskommentariatet

To ungdommer, Adelina Trolle Andersen (16 år) og Oskar August Næss (19 år), vil sitte i et panel under konferansen – et såkalt ungdomskommentariat. De vil kommentere og si sin mening om de ulike foredragene for å belyse situasjonen fra ungdommenes eget ståsted.

Adelina satt som medlem i ungdommens maktutredning (NOU, 2011:20) og går nå i 1. klasse på medier og kommunikasjonslinjen ved Sandvika vgs. Oskar er politisk aktiv på nettet og tar for tiden semesteremner ved Universitetet i Oslo.

Adelina Trolle Andersen og Oskar August Næss



Om foredragene og foredragsholderne

Torry Pedersen er redaktør og administrerende direktør i VG og en ettertraktet foredragsholder. Han var i perioden 2000 til 2008 redaktør og administrerende direktør for VG-nett. Han kan fortelle at Facebook og VG er blant de mest leste og brukte nyhetsmediene blant unge mennesker. Torry skal forklare oss hvordan VG får unge til å lese avisa og hvordan VG skal håndtere fremtidens medieutfordringer med å rekruttere unge lesere.

Prableen Kaur er bystyrerepresentant for Oslo Arbeiderparti og elev ved Oslo katedralskole. Hun er fast skribent i Aftenposten og tidligere nestleder i AUF i Oslo og er blant dem som kjenner best til debattmiljøet blant unge mennesker. Hun vil fortelle hvordan det står til med samfunnsdebatten blant unge i Norge i dag.

Jørn Johansen og Anders Finslo henholdsvis kommunikasjonssjef og kommunikasjonsrådgiver i Plan Norge. Begge har lang erfaring med kommunikasjon. Johansen har har erfaring som programredaktør i P4, mens Finslo har bla. vært ansvarlig for jentekampanjen til Plan siste tre år. Plan Norge har vært innovative og lykkes med å engasjere ungdom i nye medier. Nå vil de presentere tre prosjekter fra det siste året og dets erfaringer med disse.

Lars Gillund er kommunikasjonssjef i Kongsvinger kommune. Han har ansvar for kommunens satsning på nett. I 2010 ble Kongsvinger kåret til årets nettkommune. Kongsvinger har også fått mye oppmerksomhet i forhold til sin satsning på sosiale medier. Gillund er en mye brukt foredragsholder i forhold til sosiale medier i offentlig sektor og har smertelig fått erfare hvor vanskelig det er å engasjere unge mennesker i de nye kanalene. Han skal dele sine erfaringer med oss.

Ida Aalen har fordypet seg i sosiale medier både som journalist, masterstudent og designer i NetLife Research. I sin mastergrad oppsummerte hun Facebook-forskning fra 2007 til 2011. Ida vil fortelle oss hvordan unge i dag bruker Facebook til samfunnsengasjement, hva de siste trendene er og hvordan fremtidens samfunnsengasjement vil kunne se ut.

Nareas Sae-Khow har flere års erfaring fra NRK med tekst, foto, video og nett. Han har reist mye rundt og levert stoff om og for ungdom fra bl.a. New York, London, Bangkok og nå senest Athen.
Jobber nå som en av radiodokumentaristene i P3 Dokumentar. Nareas skal fortelle om tankene bak den nye P3-dokumentaren og hvordan de tenker rundt det å engasjere de unge til å høre, dele og diskutere samfunnsrelatert stoff.

Andrew Morrison er professor ved Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo (AHO). Andrew har publisert designforsking bredt internasjonalt. Andrew er også nylig blitt direktør for Norges første senter for designforskning «Centre for Design Research» som åpnet den 17. november 2011. Andrew vil på denne konferansen kort orientere oss om målet ved designsenteret, samt snakke om utfordringer og muligheter knyttet til det å designe for unge.

Bente Kalsnes er kommunikasjonsrådgiver i Origo og organiserer Girl Geek Dinners. Bente er en geek og var blant de første i Norge til både å bruke og analysere sosiale medier aktivt. Hun har selvfølgelig også fulgt debatten om Kony-kampanjen nøye – en kampanje som på kort tid er blitt et fenomen i sosiale medier. Så langt har 84 millioner mennesker sett videoen fra organisasjonen Invisible Children. Bente skal belyse hva som har gjort Kony-kampanjen til en suksess på nettet og hva vi kan lære av den.


Partnere i delTA: Plan, Kongsvinger kommune, EddaMedia, NRK, Opinion Perduco, AHO & SINTEF



Støttet av Forskningsrådet


Vist 4657 ganger.