Viser arkivet for oktober, 2011

Sosiale medier styrker samfunnsengasjementet!

.
For snart 11 år siden hevdet Robert Putnam, i den innflytelsesrike boken Bowling Alone , at det sosiale grunnlaget for vår evne til å handle kollektivt var i ferd med å bli svekket. Putnam mente at den sosiale kapitalen, de sosiale nettverkene vi inngår i, var sterkt redusert, så også samfunnsengasjementet: Vi ser mindre til naboene våre, mindre til familien, vi møter vennene våre sjeldnere og vi deltar ikke i organisasjonslivet som før, og vi bowler til og med alene var noe av budskapet i, og derav tittelen, Bowling Alone. TV var en av kildene til synkende sosial kapital og mindre samfunnsengasjement.

Men hva nå? De unge bruker mer tid på Internett, enn på TV og aviser. TV og avis er byttet ut med Facebook og Twitter – er vi blitt mer sosiale og mer engasjerte? Kan Internett og sosiale medier styrke vår evne til kollektiv samhandling og samfunnsengasjement? Les mer…

Hvem er gode på å engasjere de unge?

Hvilke virksomheter er gode til å engasjere unge under 25 år til samfunnsengasjement på nettet? Forsknings- og utviklingsprosjektet delTA ønsker å få en oversikt over de beste tjenestene i Norge rettet mot unge og trenger din hjelp

Med hendelser som Occupy Wall Street, ungdomsopprøret i London og den arabiske våren er unges samfunnsengasjement gjennom sosiale medier mer aktuelt enn noensinne. De unge er også mer politisk aktive enn de eldre på nett. Men, finnes det egentlig gode norske nettjenester som understøtter unges samfunnsengasjement? Jeg vil hevde at de i stor grad er fraværende, og flere etablerte medier forteller at de sliter med å engasjere de unge. En av grunnene er at det er betydelige konkurranse nasjonalt og internasjonalt, også fra underholdningstjenester. En fersk internasjonal studie fra prosjektet EuKidsOnline viser et gap mellom unges behov og tilgjengelige nettjenester. Den samme studien viser at unge i Norge både bruker nettet mest i Europa og opplever størst misnøye med eksisterende tjenester, noe som kan indikere et stort gap i Norge. Vi i delTA-prosjektet ser derfor et stort potensial i å realisere nye og bedre nettjenester som også understøtter samfunnsengasjementet blant unge i Norge. Prosjektet vil utvikle tjenester som bistår virksomheter innen media, offentlig sektor, og humanitære organisasjoner.

Noen gode norske nettjenester rettet mot unge finnes der ute. Jeg har samlet et knippe virksomheter (i tilfeldig rekkefølge) og legger gjerne til flere om du også vet om noen?

Gode tjenester rettet mot unges samfunnsengasjement:
Aftenpostens Si ; D er en av de mest vellykkede initiativene mot barn og unge.
Ung.no trekker til seg mange unge brukere.
• Plan er gode på å utnytte mulighetene på Facebook.
Kongsvinger kommune er en av de mest avanserte kommunene i landet når det gjelder bruk av sosiale medier, men strever fortsatt med å engasjere de unge.
• Lokalavisa Glåmdalen har gjennom prosjektet Politisk Pepper greid å utvikle prisbelønnet journalistikk for unge. Du finner de også på Facebook
Amnesty har vært gode på kampanjer via nett.

Politisk engasjement blant unge i sosiale medier

Gjennom sosiale medier har unge mennesker fått tilgang til mediemakt og påvirkningsmuligheter, også politisk. Sosiale medier gjør det enklere å få tilgang på informasjon, de kan også enkelt skrive, publisere og spre saker som opptar dem, samt organisere og mobilisere til politiske aksjoner. Det store spørsmålet er om unge faktisk bruker de sosiale mediene til politiske formål?

Den 3.oktober i år presenterte NRKs analysesjef Kristian Tolonen tall fra TNS Gallups Interbuss , en kvartalsvis spørreundersøkelse i et representativt utvalg av Norges nettbefolkning 15år+. Undersøkelsen er av stor interesse for å kunne svare hvorvidt ungdom er politisk engasjert i nye sosiale medier.

Blogger er en potensielt viktig arena for politisk meningsytring og diskusjon. Tallene Tolonen presenterer viser at om lag en tredjedel av den norske nettbefolkningen leser blogger, og blant unge i alderen 15-19 år er 21 prosent av innom blogg.no daglig. Det er imidlertid ikke politiske blogger som fenger blogglesere flest. De mest populære bloggtemaene er dagbok, hobby, mote og skjønnhet og interiør. Kun 16 prosent av blogglesere (uavhengig av alder) besøker blogger om politikk og samfunn, og kun tre prosent av bloggleserne besøker politikeres blogger.

Et annet funn er at 7% av nettbefolkningen sier de har brukt nettsamfunn (som Facebook og Twitter) for å informere seg og/eller diskutere politiske tema med andre siste måneden, mens 18% av de unge (15-19år) sier det samme.

Konklusjonen til Tolonen er at “hverken blogging, debattsider eller debatt gjennom sosiale medier er noe massefenomen i Norge, selv om internett er det”, men at debatt og politikk på nett mest av alt er et ungdomsfenomen.

En rapport fra Institutt for Samfunnsforskning som kom tidligere i august i år viser lignende tendens som tallene over . Her vises det til at unge i alderen 15-26 år er mer politisk aktive i sosiale medier enn de eldre og at cirka 10 prosent av de unge mellom 16-26 år er svært politisk aktive i sosiale medier. Majoriteten av de unge ble likevel ikke funnet å være politisk aktive i de nye kanalene. På tross av dette konkluderer rapporten likevel med at særlig Facebook er en viktig kanal for ungdommenes politiske mobilisering, for koordinering av politiske aksjoner eller demonstrasjoner.

Ungdommen er med andre ord mer politisk aktive enn de eldre på nett, men størsteparten av ungdommene er fortsatt ikke politisk aktive på nett. Det er derfor et stort potensial for økt politisk engasjement blant unge i sosiale medier.

Spørsmålet i prosjektet delTA og til deg kjære leser er hvordan vi kan få til det?